()

شکست را تمرین کنید!

هر کاری را که شروع کنید و قدم در هر راهی که بگذارید، امکان شکست خوردن وجود دارد و این احتمال، امری طبیعی است. کافی است نگاهی به آدم‌های معروفی بیندازید که بارها و بارها شکست خورده‌اند اما تسلیم نشده‌اند و باز از نو شروع کرده‌اند. جک ما ثروتمندترین مرد چین و مؤسس فروشگاه اینترنتی علی‌بابا یکی از همین نمونه‌هاست. او سه بار در کنکور  و 30 بار درخواست استخدام رد شد و شکست خورد ولی هم‌اکنون بیش از 20 میلیارد دلار ثروت دارد. در ادامه روش‌های مقابله با شکست را به شما آموزش خواهیم داد.

جک ما نقل می‌کند که یک‌بار به‌اتفاق 29 نفر دیگر برای استخدام شدن به شرکتی مراجعه کردن و شرکت مذکور آ« 29 نفر را استخدام کرد و فقط او را نپذیرفت! پس می‌بینیم که شکست، بخشی از مسیر پیروزی است.

هر بار که شکست می‌خورید، راهی جدید را امتحان می‌کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که دفعات زیادی شکست می‌خورند بازهم به راه خود ادامه می‌دهند، یاد می‌گیرند به‌صورت ساختار مند مشکلات و چالش‌های بزرگ را حل کنند.

چرا شکست می خوریم؟

روش های مقابله با شکست.

چرا شکست می‌خوریم؟

زمانی که آمادگی مواجهه با سختی‌ها را نداریم، زمانی که احساس خستگی زیادی می‌کنیم، زمانی که خودمان را با دیگران مقایسه کنیم، زمان یکه به موانع و مشکلات فکر کنیم؛ با کوچک‌ترین موانع حس سرخوردگی و به قول خودمان “شکست” وجودمان را می‌گیرد و حال خوبمان را تبدیل به بدترین حس و حال دنیا می‌کند.

یکی از ویژگی‌های انسان‌های موفق این است که آن‌ها روی شکست را کم می‌کنند.زندگی همه ما پر از فراز و نشیب‌هایی است که ممکن است بتوانیم از آن‌ها با موفقیت عبور کنیم و یا برعکس، در عبور از آن‌ها زمین بخوریم. اگر به شکست‌ها به شکل بخشی از مسیر موفقیت نگاه کنیم، نه‌تنها حس بدی پیدا نمی‌کنیم، بلکه منتظر رسیدن لحظه شکست و موفقیت پس‌ازآن خواهیم بود.

روش‌های مقابله با شکست

1. چرا کارها طبق سلیقه من پیش نمی‌رود؟

حس ناامیدی وقتی وجود ما را می‌گیرد که کارها مطابق میل ما پیش نمی‌رود. شاید نتیجه‌ای که به دست آورده‌ایم آن‌قدرها هم بد نباشد! . امّا چون ذهنمان را برای رسیدن به این نقطه آماده نکردیم، احساس “شکست” می‌کنیم. دانشجویی را تصوّر کنید که ازلحاظ درسی سطح ضعیفی داشته و بعد از چند جلسه تمرین و کلاس رفتن و رشد کردن ، موفق شده نسبت به  نمرات قبلی چندین نمره پیشرفت داشته باشد، امّا هنوز موفق به دریافت نمره 20 نشده است. به نظر شما آیا این دانشجو شکست‌خورده؟ قطعاً “خیر”. چون توانسته شرایط را تغییر دهد و چند قدم به هدفش نزدیک‌تر شود.

بهتر نیست کمی دیدگاهمان را تغییر دهیم؟ موفقیت رسیدن به هدف نیست! بلکه همین حرکت کردن در مسیر است. این‌که هرروز یا هر هفته بتوانید نسبت به‌روزهای گذشته حتی تغییر خیلی کوچکی کرده باشید و رشدتان افزایش پیداکرده باشد.

2. نمی‌توانم شرایط را تغییر بدهم!

دومین دلیل این‌که چرا شکست می‌خوریم ، این است که نمی‌توانیم با شرایط تغییر کنیم. تابه‌حال به علت انقراض دایناسورها فکر کردید؟

جالب است بدانید دایناسورها منقرض شدند چون نتوانستند خودشان را با شرایط جدید جوی سازگار کنند و انعطاف‌پذیر نبودند، پس به همین سادگی منقرض شدند.

لطفاً از همین لحظه شروع کنید و یاد بگیرید قرار نیست همیشه همه‌چیز آرام باشد و ما هم خیلی خوشبخت! گاهی شرایط به‌صورت کاملاً غیرمنتظره تغییر می‌کند و مطمئن باشید اگر برای چنین روزی آماده نباشید، خیلی راحت از بازی حذف خواهید شد.

3. می‌خواهم ره صدساله را یک‌شبه طی کنم؟

داستان شکست بعض افراد واقعاً شنیدنی است. وقتی پای درد دل‌هایشان می‌نشینیم، متوجه می‌شویم این دوستان ره صدساله را به‌قصد یک‌شبه طی کردن شروع می‌کنند و همان شب اول هم توقع دارند با کمترین تلاش و کمترین کار، به نتایج درخشان برسند و اسمشان در دفتر تاریخ ثبت شود. موفق باشی دوست عزیز! با همین روش بری جلو حتماً از “آخر” نفر “اول” می‌شوی!

تا وقتی تلاش و پشتکار نداری و تنبل هستی، منتظر نتایج درخشان نباش. اگر موفقیت راحت بود و به دست آوردنش آسان، حتماً تا الآن همه دنبالش رفته بودند و به آن دست پیداکرده بودند.

4. آیا شکست مانع موفقیت است؟

باکمی بررسی در زندگی افراد موفق، متوجه شدیم که زندگی آن‌ها از اول به‌اصطلاح “گل‌وبلبل” نبوده و آن‌ها هم شکست‌های بسیار زیادی در طول زندگی خود خورده‌اند که درنهایت توانسته‌اند به موقعیت فعلی‌شان برسند. به نظر شما اگر انیشتین، هنری فورد، استیو جابز و سایر افراد موفق بعد از شکست‌هایشان متوقف می‌شدند و برای ادامه مسیر تلاش می‌کردند، آیا اکنون نامی از آن‌ها باقی‌مانده بود و آیا اصلاً زندگی خوبی در پیش رویشان بود؟

مسیر موفقیت

مسیر ی که منجر به شکست می شود

پس مهم‌ترین نکته‌ای که می‌توانیم از انسان‌های موفق بیاموزیم، همین خصلت ادامه بعد از شکست خوردن است. آن‌ها دلیل سؤال چرا شکست می‌خوریم را می‌دانستند و به همین دلیل بعد از هر شکستی، برای موفق شدن مصمم‌تر می‌شدند. برای این‌که ما هم بتوانیم این ویژگی را در وجود خودمان به وجود بیاوریم، باید این جمله توماس ادیسون را مدنظر خود قرار دهیم که می‌گوید:

من شکست نخوردم، فقط 1000 روش پیدا کردم که به موفقیت ختم نمی‌شود…

5. وقتی شکست می‌خوریم چه کار کنیم؟

خب، حالا بعدازاین که دانستیم چرا شکست می‌خوریم و داستان شکست‌های افراد موفق را هم دانستیم، وقت آن رسیده که باهم بررسی کنیم چگونه باید پس از شکست خوردن آن را مدیریت کنیم و اتفاقات خوبی را برای خودمان رقم بزنیم؟ آماده‌اید که برویم سراغ راه‌های مقابله با شکست؟ پس برویم…

شکست را تمرین کنید!

نکته فوق‌العاده مهمی که بارها در این مقاله به آن اشاره کردم و قصد دارم بازهم آن را به دلیل اهمیت بالایش تکرار کنم، این است که به‌هیچ‌وجه شکست را سدی برای رسیدن به موفقیت ندانید! چراکه می‌شود باوجود شکست خوردن‌های فراوان، نه‌تنها تسلیم نشویم، بلکه با درس گرفتن از آن‌ها به موفقیت‌های بزرگی هم برسیم. این نکته را هم‌بارها ثابت کردیم. پس حواستان باشد که شکست‌ها مانع موفقیت میستند، بلکه باعث موفقیت هستند…

روش‌های مقابله با شکست

  • برای تبدیل شکست به موفقیت کافی است از دستورالعمل زیر استفاده کنید:
  • قبول کنیم شکست خوردیم
  • دیدمان را نسبت به شکست عوض کنیم
  • صبر و امیدواری، دو عنصر مهم در تبدیل شکست به موفقیت
  • منتظر فرشته نجات نباشیم
  • از بین بردن باورهای منجر به شکست
  • موفقیت را تجسم کنیم
  • در مسیر اهدافمان قرار بگیریم…
  • گاهی صبر همه‌چیز را حل می‌کند!

صبوری، همیشه یکی از بزرگ‌ترین ویژگی‌های افراد موفق بوده و هست. سعی کنید در مواقع پراسترس و حساس، مخصوصاً آنجاهایی که دچار شکستی سنگین شدید، آرامش خود را حفظ کنید و صبر پیشه کنید. این کلید موفقیت شماست. البته منظورم این نیست که دست روی دست بگذارید و همین‌طور بنشینید. ابتدا کمی صبر کنید، فکر کنید، بررسی کنید، و درنهایت بهترین راه دوباره بلند شدن را انتخاب کنید.

هرهفته یک خلاصه کتاب استارتاپی

بهترین خلاصه کتاب های گلچین شده ویژه اعضای الماسی سایت

کتاب بخوانید

یکی از بهترین روش های مقابله با کشست کتاب خواندن است. هر روز صبح یک کتاب انگیزشی بخوانید، اینکار روحیه شما را همیشه بالا نگه می دارد. من همیشه به بهترین دوستانم توصیه می کنم تماشای اخبار را از زندگی حذف کنند. و به جای آن کتاب بخوانند. اگر وقت خواندن کتاب را ندارید می توانید از بهترین خلاصه کتاب های گلچین شده سایت استفاده کنید.

این مقاله چقدر مفید بود؟ با کلیک روی ستاره ها رتبه بده تا بدونیم چه مدل مقالاتی بنویسیم...

میانگین امتیاز / 5. تعداد آراء: