()

بازاریابی محصولات نرم افزاری برای برنامه نویس ها بسیار سخت است. علت اصلی آن هم این است که یک متخصص برنامه نویسی با کد ها سر و کله می زند! در این مقاله کوتاه می خواهیم 20 نکته برای موفقیت در بازاریابی محصولات نرم افزاری به شما بگوییم. نکاتی که حاصل 10 سال تجربه فروش نرم افزار در ایران است و می تواند فروش شما را یک شبه چند برابر کند.

افزایش فروش محصولات نرم افزاری

افزایش فروش محصولات نرم افزاری

محصولات پر فروش قبل از ساخته شدن پر فروش می شوند.

آنچه که باید قبل از ساخت رعایت کنید.

1. فراموش نکنید مردم به دنبال خرید نرم افزار نیستند، آنها دنبال راهی برای حل کردن مشکلاتشان می گردند. پس بر روی ارزشی که می توانید ایجاد کنید تمرکز کنید. از اضافه کردن قابلیت های که احتمال استفاده از آن آنقدر ها هم بالا نیست پرهیز کنید.

استیوجابز می گفت: سادگی، نهایت پیچیدگی است!

2. رابط کاربری خوبی بسازید. یکی از چیز هایی که در فروش نرم افزار بسیار اهمیت دارد، رابط کاربری آن است. کافی است ساده، در دسترس، مناسب با فرهنگ مشتری طراحی کنید. اگر طراحی برای شما سخت است، از یک طراح کمک بگیرید. ایجاد یک تغییر در رابط کاربری گاهی فروش را چند برابر می کند.

3. پا در کفش مشتری کنید! به جای مشتری در محصول خودتان بچرخید. یا روش بهتر آن است که از متخصص های کاربردپذیری کمک بگیرید. آنها واکنش مشتریان هدف احتمالی محصول شما را برسی می کنند. رفتار مشتری در مواجهه با بخش های مختلف محصول شما می تواند حس مثبت یا منفی ایجاد کند. اگر حس مثبتی ایجاد کنید مشتری باز هم از شما خرید خواهد کرد یا اگر محصولات شما گران هستند، حداقل آن را به دیگران توصیه می کند. چه چیزی بهتر از این فرآیند بازاریابی ارگانیک.

4. خلق تجربه های لذت بخش برای مشتریان نیاز به آموزش دارد. اگر برنامه نویس هستید توصیه می کنم در این دوره آموزشی شرکت کنید. در این دوره مباحث روانشناسی را یاد میگیرید که در فروش محصولات به شما کمک خواهد کرد.

بزرگ ترین اشتباه در بازاریابی تلاش برای متقاعد کردن است.

به افراد متقاعد شده بفروشید.

5. یکی از رایج ترین اشتباهات در بازاریابی محصولات نرم افزاری، تلاش برای متقاعد کردن است. این کار هزینه و زمان زیادی از شما میگیرد. همیشه افراد متقاعد شده زیادی وجود دارند که مشتریان بالقوه شما هستند. سعی کنید به آن ها بفروشید. مثلا: فرض کنید سایت طراحی می کنید. و برای این کار نسبت به بازار هزینه زیادی میگیرد. طراحی برای کدام دسته از افراد کار راحت تری است؟ آنهایی که تا حالا سایت نداشته اند؟ یا آنهایی که یک تجربه نا موفق از طراحی های ارزان سایت را پشت سر گذاشته اند؟ دسته دوم برای خدمات گران تر راحت تر هزینه می کنند.

6. انتخاب بازار هدف مناسب در شروع می تواند به شما کمک کند. با تمرکز بیشتری تبلیغات می کنید. هزینه های شما کم می شود و فروش شما افزایش پیدا می کند.

7. اصطلاحی وجود دارد به نام “گوشه بازار یا Nich” شرکت های بزرگ نمی توانند بر روی بخش های کوچک بازار تمرکز کنند. اما شما می توانید محصولات یا خدماتی برای این بخش پولساز داشته باشید. گوشه بازار، بخش کوچک اما سودآور از یک بازار است که بازاریاب‌ها و کسب‌وکارها می‌توانند روی آن توجه و تمرکز داشته باشند. گوشه بازار به‌خودی‌خود وجود ندارد بلکه با شناسایی نیازها و خواسته‌های مشتریان که توسط رقبا شناسایی نشده‌اند و همچنین با ارائه محصولاتی که رضایت آن‌ها را جلب می‌کند، ایجاد می‌شوند.

8. این نرم افزار شما درد چه کسانی را دوا می کند؟ به سراغ آنها بروید. راه حل خودتان را ارائه کنید. می توانید یک ویدیو ضبط کنید، یا یک متن تبلیغاتی خوب بنویسید. این دسته از افراد پتانسیل بیشتری برای خرید محصول شما دارند. پس وقتتان را برای آنهایی که طعم تلخ “دردی” که شما دوای آن را ساخته اید را نچشیدند تلف نکنید.

احساس مخاطب را درگیر کنید! کیفیت اهمیتی ندارد.

با تمرکز روی مشکلی که نرم افزار شما حل می کند، به مغز مخاطب نفوذ کنید.

9. برای کسب و کار های نوپا بهترین روش، بازاریابی مستقیم است. در این روش شما یک پیام مناسب را در زمانی مناسب به فرد مناسب منتقل می کنید. به همین سادگی! مثلا به یک فروشنده که روزانه 500 فاکتور می نویسید و اکثر اقلام آن تکراری است، وقتی برای خرید فاکتور به لوازم التحریر مراجعه کرده، نرم افزار فاکتور دهی خودتان را معرفی می کنید! اگر به فروشنده لوازم الحتریر هم پورسانتی داده باشید قطعا فروشنده با نرم افزار شما بر میگردد نه چند کارتن فاکتور!

10. درتبلیغات محصولات نرم افزاری و صفحه محصول خودتان از کیفیت، گارانتی و… کمتری حرف بزنید! سعی کنید بیشتر بر روی احساسی که مخاطب پس از استفاده از محصول خواهد داشت، صحبت کنید! مثلا در مثال قبل آن فرد می تواند با درد مچ دستش که به خاطر نوشتن زیاد ایجاد شده خداحافظی کند! این حس در فروش بسیار با اهمیت تر است از تکنولوژی به کار رفته در نرم افزار شما.

11. به زبان مخاطب صحبت کنید. می دانم که برای یک برنامه نویس فنی سخت ترین کار ممکن همین است. اما چاره ای نیست! اجازه بدهید یک مثال برای شما بزنم؛ کدام یک از این جملات بیشتر ترغیب کننده است: “تنها با هفته ای 30 دلار صاحب جدید ترین کامپوتر اپل شوید!” یا “کامپیوتر های اپل  آنقدر ها هم گران نیست!). حالا اینکه 30 دلار از کجا اومد؟ چه قشری می‌تونن این کامپیوتر رو انتخاب کنن؟ برآورد هزینه‌ها چطور بوده؟ همۀ این موارد کار را برای مشتری سخت تر می کنه!

12. از شوخ طبعی و داستانگویی استفاده کنید. این دو روش برای ایجاد حس مثبت در مخاطب بسیار موثر و کاربردی است. پیشنهاد می کنم مقاله شوخ طبعی در تبلیغات را مطالعه کنید.

3 نکته برای افزایش فروش محصولات نرم افزاری

3 نکته برای افزایش فروش محصولات نرم افزاری

بازاریابی کاری است که تمام نمی شود.

بیش فروشی و پیش فروشی کنید!

13. همه مردم دوست دارند برنده باشند. برای برنده شدن مشتری پس از خرید محصول برنامه ریزی کنید. از آنجایی که خرید یک فرآیند کاملا احساسی است، ممکن است پس از پرداخت وجه حس مشتری به دلایل مختلفی بد شود. می توانید با طراحی هدایای با ارزشی برای مشتری با هزینه فوق العاده کم حس برنده بودن را در مشتری تقویت کنید.

14. بیش فروشی یا UpSelling یک روش فروش موثر است. فرض کنید به ساندویچی مراجعه کردید، احتمالا سُس هم می خرید. احتمالا نوشابه هم سفارش می دهید. سُس و نوشاپه محصولات جانبی هستند که به همراه ساندویچ فروخته می شوند. برای محصولات خود محصولات جانبی ایجاد کنید.

15. پیش فروشی در بعضی از محصولات کاربرد دارد. پیش فروشی یعنی یک محصول ارزان تر و با امکانات کمتر را پیش از خرید اصلی به مشتری بفروشیم تا در صورتی که مایل بود محصول اصلی را خریداری کند. این دقیقا مثل اشتراک های 3 روزه در سایت های دانلود فایل های گرافیکی است.

16. بازریابی کاری است که تمام نمی شود. همیشه می توانید با ایده های جدید از افراد علاقه مند و حتی خریداران قبلی فروش ایجاد کنید. به راه های تازه فکر کنید.

فقط فروش سود ندارد!

از خدمات پس از فروش هم درآمد کسب کنید.

17. خیلی ها فکر می کنند خدمات پس از فروش چیزی بیهوده است که فقط برای ما هزینه دارد. اما جالب است بدانید خیلی از مشتری ها حاضر هستند برای حس اطمینان که یک پشتیبان در کنار ماست، هزینه کنند.

18. ایجاد کردن سیستم های همکاری در فروش می تواند فروش شما را به اندازه قابل توجهی افزایش دهد. کافی است بخشی از سود خودتان را به بازاریاب ها اختصاص دهید!

19. محصولات جانبی زیادی هستند که می توانید در کنار محصول اصلی بفروشید. آموزش های مختلف، آپدیت ها، ابزار های جانبی و… به آنها هم فکر کنید.

20. یا سعی کنید سبد خرید مشتری را گسترده تر کنید، یا حاشیه سود محصول را افزایش دهید هر دو مورد به نفع شماست.

موفقیت در بازاریابی نرم افزار کار سختی نیست!

با رعایت این نکایت به خوبی می توانید تز برنامه نویسی و فروش محصولات نرم افزاری سود خوبی کسب کنید. کافی است قدری بیشتر با علم بازاریابی آشنا بشید. بد نیست طراحی تجربه کاربری را هم یاد بگیرید. یادگیری این دو دانش وقت زیادی از شما نمی گیرد. شاید به اندازه نصب یک فریم ورک و ساخت یک Hello World ساده!

سوالات متداول پیرامون بازاریابی محصولات نرم افزاری:

آیا بازاریابی محصولات نرم افزار کار سختی است؟
خیر. اگر در زمان طراحی نرم افزار نکاتی که به ایجاد تجربه لذتبخش برای مشتری منجر شود را رعایت کرده باشید فروش نرم افزار بسیار ساده است. پیشنهاد می کنیم این مقاله را مطالعه کنید.

فروش اپلیکیشنم کم است چطور بیشتر بفروشم؟
این سه نکته را رعایت کنید: 1- به افزایش آگاهی مشتریانتان کمک کنید. به آنها استفاده صحیح از نرم افزار را آموزش بدهید. 2- آنها را علاقه مند به استفاده کنید. راجع به حس خوبی که نرم افزار شما برای آنها ایجاد می کند صحبت کنید. 3-آنها را رها نکنید. پیگیری یکی از مهمترین اقدامات بازاریابی محصولات است.

چرا بعضی از نرم افزار ها موفق می شوند و برخی دیگر نه؟
اگر معیار اندازه گیری برای موفقیت محصولات نرم افزاری میزان فروش آن باشد، با رعایت کردن این 20 نکته که در مقاله ذکر شده می توانید تا حد قابل قبولی فروش را افزایش دهید. مردم به دنبال راه حل مشکلاتشان می گردند، اگر به آنها کمک کنید و محصول خودتان را در دسترس آنها قرار دهید مطمئن باشید استقبال خواهند کرد.

بهترین روش بازاریابی محصولات نرم افزاری چیست؟
بهترین روش بازاریابی مستقیم است. این روش یعنی رساندن پیام مناسب و ترغیب کننده، در زمانی مناسب به افراد علاقه مند و مناسب.مثلا به یک فروشنده که روزانه 500 فاکتور می نویسید و اکثر اقلام آن تکراری است، وقتی برای خرید فاکتور به لوازم التحریر مراجعه کرده، نرم افزار فاکتور دهی خودتان را معرفی می کنید! اگر به فروشنده لوازم الحتریر هم پورسانتی داده باشید قطعا فروشنده با نرم افزار شما بر میگردد نه چند کارتن فاکتور!

درآمد فروش محصولات نرم افزاری کم است، مشتری فقط یک بار خرید می کند؟
از خدمات پس از فروش هم درآمد کسب کنید.
خیلی ها فکر می کنند خدمات پس از فروش چیزی بیهوده است که فقط برای ما هزینه دارد. اما جالب است بدانید خیلی از مشتری ها حاضر هستند برای حس اطمینان که یک پشتیبان در کنار ماست، هزینه کنند.محصولات جانبی زیادی هستند که می توانید در کنار محصول اصلی بفروشید. آموزش های مختلف، آپدیت ها، ابزار های جانبی و… به آنها هم فکر کنید.

این مقاله چقدر مفید بود؟ با کلیک روی ستاره ها رتبه بده تا بدونیم چه مدل مقالاتی بنویسیم...

میانگین امتیاز / 5. تعداد آراء: