()

تا حالا شده فکر کنید هیتلر چطور مردمش را متقاعد کرد که با دنیا بجنگد؟

تصور کن تبلیغات یک فیلم را دیده ای و داری میری سینما.در مسیر رفتن به سینما، سر یک چهارراه با گروهی مواجه می‌شوی که همه به آسمان خیره شده‌اند. بدون این‌که فکر کنی تو هم به بالا زل می‌زنی. چرا؟ وسط سینما یک نفر شروع به کف زدن می‌کند. ناگهان همه حضار با او همراه می‌شوند. توهم همین‌طور. چرا؟ زمان خارج شدن از سینما می‌بینی همه پول خوردی به گدایی که در سینما نشسته‌اند می‌دهند. احتمالاً تو هم همین کار را می‌کنی. چرا؟

"تبلیغات

استراتژی اثر تائید جمع در تبلیغات چیست؟

رولف دوبلی در کتاب هنر شفاف اندیشیدن می‌گوید: ثر تایید جمع تأکید دارد که وقتی مردم مثل بقیه عمل می‌کنند احساس می‌کنند رفتارشان درست است. به‌عبارت‌دیگر هرچه تعداد بیشتری از مردم عقیده‌ای را دنبال کنند، ما بیشتر فکر می‌کنیم آن عقیده درست است. البته که این مسئله مضحک است.

تحت تأثیر قرار دادن شعور انسان با تائید جمع

سالومون اش روانشناس مشهور دهه پنجاه میلادی بود.او با آزمایشی ساده ثابت کرد که چطور فشار جمعی می‌تواند شعور انسان را تحت تأثیر قرار دهد.

در آزمایش او به یک شخص، یک کاغذ با یک خط نشان داده می‌شد. که کنار آن سه خط دیگر نیز وجود داشت. و آن خط‌ها با شماره‌های 1، 2، 3، شماره گزاری شده بودند. یکی از خط‌ها کوتاه‌تر، یکی بلندتر، ویکی هم دقیقاً هم‌اندازه خط اصلی بود. از شخص خواسته می‌شود خط برابر با خط نمونه را مشخص کند. اگر آن شخص در اتاقی تنها باشد، پاسخ صحیحی به آزمایش می‌دهد و عجیب هم نیست. چراکه کار واقعاً ساده است. حالا پنج نفر دیگر وارد اتاق می‌شوند و شخص نمی‌داند که آن‌ها نقش بازی می‌کنند. آن‌ها یکی پس از دیگری پاسخ غلط می‌دهند. همه آن‌ها شماره 3 را انتخاب می‌کنند. بااینکه جواب صحیح شماره 1 است. وقتی نوبت به شخص موردنظر رسید بیش از یک‌سوم موارد برای اینکه با پاسخ دیگران همخوانی داشته باشد جواب غلط می‌دهند.

به فیلم زیر نگاهی کنید. بااینکه این فیلم برای طنز ساخته‌شده ولی به‌خوبی بیانگر استفاده از استراتژی اثر تائید جمع است.

درون این کلیپ دو نکته مهم وجود دارد:

  • اثر جمع بر شخص

به نظر شما راننده تاکسی چرا دست آن فرد به‌ظاهر مهم را بوسید؟!

  • اثر فیلم بر شما!

به نظر شما چرا بر روی فیلم‌های خنده‌دار؛ صدای خنده می‌گذارند؟ اگر فیلم بالا را برای اولین بار بدون صدا ببینید بازهم به کار آن‌ها می‌خندید؟

چرا جمع بر ما اثر می‌گذارد؟

درگذشته دنباله‌روی از دیگران، راهکار مناسبی برای بقاء بود. اگر انسان اولیه یک میوه قرمز می‌خورد و مسموم می‌شد. دیگر محال بود تا آخر عمر میوه قرمز دیگری را امتحان کند. تازه به دیگران هم راجع به میوه‌های قرمز هشدار می‌داد.  ما نوادگان بی‌واسطه کسانی هستیم که از رفتار دیگران پیروی کرده‌اند.

تصور کن پنجاه‌هزار سال قبل با دوستانت به شکار رفته بودی. اگر ناگهان می‌دیدی که دوستانت فرار می‌کنند چه‌کار می‌کردی؟ همان‌جا می‌ماندی؟ غرق فکر می‌شدی و سبک و سنگین می‌کردی که آیا چیزی که به آن نگاه می‌کنی شیر است یا چیزی شبیه شیر است؟  درواقع حیوان بی‌خطری است که می‌تواند غذایی مناسب و پر از پروتئین باشد؟ هرگز. توهم به دنبال آن‌ها فرار می‌کردی. و بعد که احساس امنیت می‌کردی به این‌که آن موجود دقیقاً چه بوده فکر می‌کنی. کسانی که متفاوت با گروه رفتار می‌کردند الآن دیگر زنده نیستند.

به سبک وزیر هیتلر تبلیغ کنید!

در برنامه‌های طنز، با گذاشتن صدای ضبط‌شده خنده در لحظات خاص اقدام به تحریک مخاطبان به خنده می‌کنند. یکی از پردردسرترین این موارد سخنرانی جوزف گوبلز بود. وزیر تبلیغات نازی‌ها که در سال 1943 در برابر تعداد زیادی از مردم عادی اقدام به سخنرانی کرد. زمانی که اوضاع جنگ برای المان بد و بدتر می‌شد، او از حضار پرسید که آیا خواهان یک جنگ تمام‌عیارید؟ در صورت لزوم آیا خواهان یک جنگ افراطی و خشن‌تر از آن چیزی که تا حالا تصور کرده‌ای‌اید هستید؟ باکمال تعجب جمعیت فریاد کشیدند بله. شاید اگر از هر یک از افراد به‌صورت تک‌به‌تک سؤال پرسیده می‌شد  هیچ‌کس به چنین پیشنهاد احمقانه ای بله نمی‌گفت.

نشان دادن تعداد دانلودها یا فروش‌های اپلیکیشن

افرادی که کاملاً با صنعت تبلیغات و بازاریابی آشنا هستند به‌خوبی از ضعف انسان درزمینهٔ اثر جمع استفاده می‌کنند. در مواردی که وضعیت نامشخص باشد این، قضیه خوب کار می‌کند. مثلاً تصمیم‌گیری در رابطه با دانلود اپلیکیشنی که تفاوت چندانی باهم ندارند. یا رفتن به آرایشگاه. یا کارهای خدماتی که درهرصورتی انجام می‌شود. در این زمینه تنها دو نکته حیاطی و مهم است. داشتن تجربه قبلی. اثر تائید جمع.

نشان دادن تعداد دانلودها یا فروش محصولات می‌تواند باعث جذب مخاطب شود. اگر به سفر روید وندانید کدام رستوران غذاهای خوبی دارد، احتمالاً به سراغ شلوغ‌ترین رستوران خواهید رفت. ما در دوره طراحی تجربه و رابط کاربری یاد داده‌ایم که چطور با خلق تجربه‌های لذت‌بخش برای مشتری‌ها کاری کنیم تحت هر شرایطی به سراغ رقیبان ما نروند. راجع به دوره طراحی تجربه کاربر بیشتر بدانید. حالا شاید بهتر بدانید چرا نهنگ‌ها دسته‌جمعی خودکشی می‌کنند. یا هیتلر چطور با تبلیغات مردمش را متقاعد می‌کرد تا نسبت به جنگ با دنیا نظر مثبت داشته باشند.پیشنهاد می‌کنم بخش 4 از هفت درس بازاریابی که می‌توان از فیلم “ما همه باهم هستیم” یاد گرفت را حتماً مطالعه کنید.

این مقاله چقدر مفید بود؟ با کلیک روی ستاره ها رتبه بده تا بدونیم چه مدل مقالاتی بنویسیم...

میانگین امتیاز / 5. تعداد آراء: