()

حتماً کارتون پینوکیو را تماشا کرده‌اید! تصور کنید چیزی به نام درخت پول واقع وجود داشت، می‌توانستیم با توجه به تخصصی که داریم بر روی چیزی سرمایه‌گذاری کنیم و درآمد پایدار داشته باشیم. درآمد پایدار یعنی اینکه یک‌بار یک کاری را انجام دهیم و تا چند سال از نتیجه آن کار درآمد کسب کنیم. بدون دغدغه قطع شدن حقوقمان به مسافرت بریم و بتوانیم در خواب هم درآمد داشته باشیم. در ادامه شمارا با 5 راهکار آشنا خواهیم کرد.

چطور در خواب پول دربیاوریم

چطور در خواب پول دربیاوریم

قبل از هر چیز «درآمد پایدار» چیه؟

درآمد پایدار یا درآمد منفعل، (به انگلیسی Passive Income) درآمدی است که از اجاره دادن املاک، مشارکت محدود یا سایر همکاری‌ها و کارهایی حاصل می‌شود که فرد به شکلی فعال در آن دخالت و مشارکت ندارد. یا به‌عبارت‌دیگر یک‌بار زحمت می‌کشیم، محصولی را خلق می‌کنیم یا محتوایی را تولید می‌کنیم یا سرمایه‌گذاری می‌کنیم و بدون زحمت و دخالت از اقدام اولیه درآمد کسب می‌کنیم.

1. محتوا تولید کنید! (بلاگر شوید)

خواندن تجربه‌های دیگران در دنیای مجازی برای گرفتن پاسخ سؤال‌هایمان یا دیدن موفقیت آدم‌ها برای انگیزه گرفتن فوق‌العاده طرفدار دارد. همین‌الان خود شما مشغول خواندن مقاله من هستید! این یعنی تولید کردن محتوا به هر صورتی (ویدیو، متن، عکس و…) جذاب است! و یک منبع درآمد پایدار به همراه دارد!

دو حالت وجود دارد! یا شما چیزی برای به اشتراک گذاشتن و نوشتن راجع به آن رادارید، یا تحقیق می‌کنید! به‌هرحال تولید کردن محتواهای تازه‌کار سختی نیست! فرقی نمی‌کند از چه رسانه‌ای یا چه رسانه‌هایی استفاده کنید! می‌توانید در اینستاگرام فعالیت کنید یا یوتیوب یا آپارات را انتخاب کنید یا یک سایت راه‌اندازی کنید! رایج‌ترین مدل درآمدی که می‌تواند برای شما درآمد پایدار ایجاد کند تبلیغات است!

حتماً تا حالا برای شما سؤال شده که یک بلاگر از اینستاگرامش چقدر درآمد دارد؟ خب بیایید باهم نگاهی به تعرفه تبلیغات بلاگر ها کنیم:

جدول نرخ اینفلوانسر های ایرانی

(این تصویر را از سایت دیدوگرام که مرجعی برای تبلیغ در رسانه‌های اجتماعی است در تاریخ 11/6/98گرفتم و طبیعی است که الان مبالغ بسیار بیشتر است)

پس می‌بینیم که صرفاً نوشتن روزانه و یا به اشتراک‌گذاری نتیجه تحقیقاتمان می‌تواند جیبمان را حسابی پرپول کند! پس تعلل نکنید! و در نظر داشته باشید که اگر محتوای تخصصی منتشر کنید به علت این که فالوور های شما نیز متخصص هستند هزینه تبلیغات بسیار بیشتر است و حتی با فالوور های کمتر مثل 20 کا نیز می توانید همین مبالغ را دریافت کنید!

تولید محتوای تخصصی

شما تخصص خیلی خوبی برای تولید محتوا دارید؛ چه درزمینهٔ برنامه‌نویسی و چه طراحی تجربه را رابط کاربری موضوعات فوق‌العاده زیادی وجود دارد که می‌شود راجع به آن‌ها نوشت و تعداد علاقه‌مندان هم کم نیست! کافی است تداوم داشته باشید، هرروز راجع به موضوعات مختلف بنویسید!

یکی از دغدغه‌های اصلی تولیدکننده‌های محتوا کم‌آوردن موضوع است! اگر این مشکل رادارید این مقاله را مطالعه کنید «5 قالب پرطرفدار برای نوشتن مقاله«

2. کتاب بنویسید یا ترجمه کنید!

خب این کار هم خیلی جذاب است! درست است که نیاز به‌قدری تلاش دارد اما درآمد بدی ندارد! آخرین کتابی که من ترجمه کردم و هنوز وارد بازار نشده کتاب «مرا وادار به تفکر نکن«است. حدوداً 45 روز زمان برای ترجمه و 30 روز صرف ویراست و صفحه‌آرایی شد! البته خیلی از بخش‌ها را به دوستانم واگذار کردم و باید ذکر کنم یک مترجم خیلی خوب که دوستم هم است در این پروژه به من کمک کرد! خلاصه کنم که چنین کاری می‌تواند درآمد پایدار ایجاد کند! با درج کردن نسخه الکترونیکی کتاب در پلتفرم‌هایی مثل کتابراه می‌توانید تا آخر عمر از فروش کتاب درآمد داشته باشید! البته باید کمی تخصص بازاریابی هم‌کسب کنید! اما به‌عنوان یک متخصص برنامه‌نویسی یا دیزاینر مطمئن باشید دانش خیلی زیادی دارید که به‌راحتی می‌تواند تبدیل به کتاب شود! کافی است راجع به نوشتن کتاب قدری تحقیق کنید!

کتاب‌های پُرفروش قبل از نوشته شدن پُرفروش می‌شوند!

3. وبینار برگزار کنید!

این روزها بازار کلاس‌های َآنلاین و بینار حسابی داغ بوده و هست! برگزاری یک وبینار راجع به تجربه‌های شما در برنامه‌نویسی یا طراحی محصولات نرم‌افزاری می‌تواند درآمد قابل‌توجهی ایجاد کند! فیلم وبینار هم که تا سال‌ها به‌راحتی به فروش می‌رود! یکی از ترس های رایج این است که فکر می‌کنیم ما چیزی برای گفتن نداریم! به این فکر کنید که در هر موقعیت و جایگاهی که هستید افرادی هستند که یک پله از شما عقب‌تر هستند! شما قرار است به آن‌ها آموزش دهید. پس اصلاً نگران نباشید. کافی است همین امروز در سایت ای سمینار ثبت‌نام کنید و یک وبینار رایگان برگزار کنید و فیلم وبینار را مثلاً 49.000 تومان بفروشید! اگر وبینار خوب برگزار شد که چه عالی اگرنه می‌توانید از فروش فیلم منصرف شوید و دوباره اقدام کنید! در 99 درصد مواقع اکثر شرکت‌کننده‌ها راضی هستند و فیلم وبینار درآمد پایدار خوبی ایجاد می‌کنید!

حالا فرض کنید هرماه یک وبینار داشته باشید!

4. یک کانال یوتیوب راه‌اندازی کنید!

حتماً می‌دانید که تماشای ویدیو بالاترین نرخ باز شدن محتوا در گوگل را دارد. پس‌تولید محتواهای ویدیویی از پروژه‌هایی که در حال انجام آن هستید تا به اشتراک‌گذاری تجربه‌ها یا نظریاتتان برای خیلی‌ها جذاب است! اگر این کار را در بستر یوتیوب انجام دهید و حدود 1000 دنبال کننده داشته باشید می‌توانید در مقابل نرخ پخش محتواهایتان از یوتیوب درآمد دلاری کسب کنید! برای جزئیات بیشتر می‌توانید این مقاله (مقاله کسب درآمد دلاری از یوتیوب) را مطالعه کنید.

5. یک فروشگاه راه‌اندازی کنید!

شاید توی لپ‌تاپ شما هم پُر باشد از سورس کدهایی که سال‌ها روی آن‌ها کارکردید و الان فقط می‌شود به‌عنوان پروژه دانشجویی از آن‌ها استفاده کرد! خب چه عالی، یک فروشگاه مجازی راه‌اندازی کنید که کاربران در مقابل پرداخت مستقیم وجه آن سورس کدها یا طرح‌های Ui ادوبی ایکس دی را دانلود کنند!

اتودهای اولیه اپلیکیشن ها و سایت‌هایی که با ادوبی ایکس دی طراحی کرده‌اید و کارفرما نپسندیده محصولات خیلی خوبی برای فروش در این فروشگاه آنلاین است! نگران چگونگی راه‌اندازی و بازاریابی و… نباشید! کافیه توی دوره فوق فشرده سیرتاپیاز ساخت کسب‌وکار آنلاین شرکت کنید تا با همدیگر در کمتر از چند هفته یک فروشگاه حرفه‌ای را به‌صورت عملی پیاده کنیم و ماشین‌های فروش خودکاری بسازیم که فرآیند فروش از جذب تا خدمات پس از فروش را کاملاً اتوماتیک انجام دهند!

اگر می خواهیدشروع کنید این دوره برای شما فوقالعاده خواهد بود.

6. سرمایه‌گذاری کنید!

همیشه برای سرمایه‌گذاری نیازی به سرمایه خیلی زیاد نیست! گاهی با سرمایه‌های کم هم می‌توانید سرمایه‌گذاری موفقی داشته باشید! این بخش از ماجرا نیاز به تخصص جدی دارد. ما سه‌راه برای سرمایه‌گذاری داریم:

  • اول بازار بورس
  • دوم بازارهای سنتی مثل خرید زمین، طلا، دلار و…
  • سوم ارزهای دیجیتال
  • (اگر راه دیگری سراغ دارید برای من هم کامنت کنید)

من درزمینهٔ های دوم و سوم تخصصی ندارم و تاکنون تلاشی هم نکردم ولی در رابطه با اولین مورد! ساده‌ترین و کم ریسک ترین حالت ممکن خرید عرضه اولیه‌هاست. عرضه اولیه‌ها گاهی تا 100% سود می‌دهند و البته مبلغ سرمایه‌گذاری شما در هر سهم زیاد نیست؛ مثلاً بیشتر از 150.000 تومان نمی‌توانید سهم بخرید! ولی در کمتر از یک ماه 150.000 تومان شما دو برابر می‌شود!

اگر دنبال سرمایه‌گذاری جدی در بورس هستید باید آموزش ببینید ولی برای خرید عرضه اولیه‌ها و فروش آن‌ها به نظر من نیاز به آموزش خاصی نیست با خواندن چند مقاله می‌توانید این کار را انجام دهید و هر هفته عرضه‌های اولیه را بخرید و وقتی دو برابر شد بفروشید!

در پایان…

باید عرض کنم که داشتن همه موارد باهم هم‌فکر بدی نیست! داشتن درآمد پایدار وقتی برای من مهم شد که مجبور شدم به سربازی بروم و دوست نداشتم درآمدم قطع شود، همان موقع بود که شروع کردم به تولید محتوای جدی و تدریس! البته تدریس همیشه برای من معنا و مفهوم متفاوت‌تری هم داشت ولی درآمد پایدار آن‌هم بی‌تأثیر نبود.

امیدوارم که مؤثر باشد. شما هم اگر راهی برای کسب درآمد پایدار می شناسید به ما معرفی کنید! می‌توانید مارا در اینستاگرام یا آپارات دنبال کنید. موفق باشید.

این مقاله چقدر مفید بود؟ با کلیک روی ستاره ها رتبه بده تا بدونیم چه مدل مقالاتی بنویسیم...

میانگین امتیاز / 5. تعداد آراء: