()

از جدید ترین ساخته کمال تبریزی چه درس هایی می توان گرفت؟

درس های استارتاپی/بازاریابی از فیلم “ما همه با هم هستیم” جدید ترین ساخته کامل تبریزی

 

چرا فیلم ” ماهمه باهم هستیم” ؟

دیشب رفتم سینما تا آخرین ساخته کمال تبریزی را ببینم. این فیلم یکی از پر بازیگرترین فیلم‌های ایران است. در بین فیلم متوجه نکاتی مرتبط با استراتژی های بازاریابی و استراتژی‌های فروش شدم. که کارگردان خواسته یا ناخواسته از آن در فیلم استفاده کرده است. نکاتی که قطعاً همه بازاریاب‌ها و مدیران محصول به‌خوبی با آن آشنایی دارند. خودکاری از جیبم بیرون آوردم و شروع به نوشتن ایده‌ها کردم. می‌خواهم راجع به 7 درس بازاریابی صحبت کنیم. که می‌توان از فیلم “ما همه باهم هستیم” ساخته کمال تبریزی به‌خوبی یاد گرفت صحبت کنیم. البته دقت داشته باشید که قصد من تبلیغ این فیلم نیست. شغل من هم نقد فیلم نیست. صرفاً این نکات را در این فیلم دیدم. شاید ازنظر دکوپاژ، دیالوگ، داستان و… فیلم خوبی نباشد. اما نکاتی درون آن بود برای من جذاب است.

بازاریابی ما همه با هم هستیم

بازاریابی ما همه با هم هستیم

1- بازاریابی مستقیم یا Direct Marketing

یک استراتژی برای بازاریابی محصول یا خدمت با هزینه کم و اثربخشی بالا

در سکانس‌های اول فیلم متوجه شدم داستان راجع به یک شرکت هواپیمایی در حال ورشکسته شدن است. هیئت‌مدیره سعی می‌کنند آن را نجات دهند و برای این کار فقط یک هفته وقت دارند. یکی از اعضای اصلی هیئت‌مدیره لیلا حاتمی است.ایشان ایده‌ای را مطرح می‌کنند که مانع از ورشکستگی شرکت شوند. استفاده یا سوءاستفاده از یک ایده برای نجات شرکت از ورشکستگی. ایده ایشان سقوط یکی از هواپیماها و گرفتن خسارت از بیمه است. کاری که د غرب به‌شدت رایج است. نه‌فقط برای شرکت‌های هواپیمایی. این کار تقریباً یک استراتژی اشتباه برای غربی‌هاست. اما نکته‌ای که برای من جالب بود نحوه استفاده از استراتژی های بازاریابی ایشان برای جذب کسانی بود که سوار این هواپیما شوند.

بازاریابی مستقیم چیست؟

در فیلم  خانم لیلا حاتمی برای این‌که مردم بی‌گناه کشته نشوند از استراتژی بازاریابی مستقیم استفاده می‌کند. ایشان به دنبال کسانی می‌رود که انگیزه کافی برای سوارشدن به هواپیمایی که 100% سقوط می‌کند را داشته باشند. پیدا کردن افرادی که انگیزه کافی برای استفاده از خدمات یا محصولات ما را داشته باشند. نکته کلیدی بازاریابی مستقیم همین است. اساس و پایه این روش بازاریابی، برای فروش سریع محصول در یک بازه زمانی کوتاه است. که بر اساس کاربر پژوهی اولیه و فن‌های «متقاعدسازی» شکل‌گرفته است.

مشتری‌های بالقوه محصول یا خدمت شما چه کسانی هستند؟

اگر استراتژی های بازاریابی را ندارید و اگر بخواهید مردم را متقاعد کنید که محصول شما خوب و باکیفیت است. و باید از محصول شما استفاده کنند نه رقیبان شما، قطعاً پرهزینه و پر چالش است. اما اگر به دنبال کسانی بگردید که مثل شما فکر می‌کنند، و انگیزه کافی دارند چطور؟ شما برنده می‌شوید! در کمترین زمان ممکن و با صرف کمترین منابع، محصول و خدمت خودتان را عرضه می‌کنید. داستان همین است. اگر می‌خواهید موفق شوید به دنبال کسانی باشید که انگیزه کافی برای استفاده از محصول شما دارند. کل درسی که از کاربر پژوهی و شناخت کاربر یاد می‌گیریم همین است.

7 درس بازاریابی مستقیم

درس های بازاریابی کمال تبریزی

مزایای استراتژی بازاریابی مستقیم چیست؟

ایده بازاریابی مستقیم دقیقاً راجع به تمرکز بر روی مشتری‌های بالقوه است. به‌جای اینکه به‌صورت انبوه مشتری جذب کنید، صرفاً برای مشتریان بالقوه یا بالفعل وقت بگذارید. معمولاً هویت و تعداد و مشخصات آن‌ها تا حد زیادی مشخص است. این کار باعث رشد سریع، صرفه‌جویی در وقت و هزینه، و موفقیت شما می‌شود. که نسبت به دیگر استراتژی‌های بازاریابی برای کسب‌وکارهای نوپا مؤثرتر است.

برند سازی ممنوع!

خیلی‌ها در ابتدای مسیر راه‌اندازی استارتاپ به دنبال برند سازی می‌روند. این کار اشتباه است. چراکه هزینه آن زیاد و بازده آن کم است. بهترین کار ممکن برای کسب‌وکارهای نوپا افزایش تعداد مشتری‌هاست. تبدیل غریبه‌ها به دوست، و تبدیل دوست به مشتری! این مبنای استراتژی بازاریابی مستقیم است. با این کار خودبه‌خود برند سازی شما شکل خواهد گرفت. پس تبلیغاتتان را جوری طراحی کنید که منجر به فروش محصول یا خدماتتان شود. این‌که “که هستید؟ ” مهم نیست، این‌که ” چه دارید؟ ” مهم است.

مثال‌های استفاده از استراتژی بازاریابی مستقیم :

  • خیلی از سایت‌ها از ایمیل مارکتینگ استفاده می‌کنند. استفاده از ایمیل مارکتینگ در کسب‌وکار دقیقاً یکی از راهکارهایی است که بر اساس بازاریابی مستقیم طراحی‌شده است. در ایمیل مارکتینگ شما با استفاده از روش‌های جلب‌توجه ایمیل علاقه‌مندان را ذخیره می‌کنید. سپس پیشنهاد‌هایی برای آن‌ها می‌فرستید که اغلب منجر به فروش محصول می‌شود.
  • فروش تلفنی یکی دیگر از روش‌های Direct Marketing است. کسانی که با تماس تلفنی سعی بر فروش کپسول آتش‌نشانی دارند به خریداران تازه اتومبیل دارند. آن‌ها خواسته یا ناخواسته از استراتژی بازاریابی مستقیم استفاده می‌کنند. تنها نقطه‌ضعف آن‌ها عدم شناخت کامل مشتری است. در بازاریابی مستقیم شما باید از انگیزه فرد برای خرید تا 65% اطمینان داشته باشید.
  • علم داده و داده‌کاوی بسیار به فروش کمک می‌کند. این علم به ما می‌گوید چه کسی انگیزه خرید چه چیزی را دارد و چه کسانی نه. دیجی کالا با این روش با توجه به سوابق شما پیشنهاد‌هایی می‌دهد. در اکثر مواقع این پیشنهاد‌ها همان چیزی است که می‌خواهیم. وقتی سعی می‌کنید پس از داده‌کاوی و کشف انگیزه افراد، پیشنهاد‌هایی بدهید، مشغول استفاده از استراتژی بازاریابی مستقیم هستید.

همه مشتری‌ها خودکشی نمی‌کنند، اگر استراتژی بازاریابی بلد باشید.

در فیلم ما همه باهم هستیم استفاده از استراتژی Direct Marketing به‌وضوح مشخص است. خواهیم دید که به‌جای دعوت همه، صرفاً به دنبال کسانی می‌گردند که انگیزه لازم را برای خودکشی دارند. و با همین فن احتمال رد کردن پیشنهاد‌ها خیلی کم می‌شود. آن‌هایی هواپیما را پر از مسافرینی می‌کنند که یک هدف‌دارند. خودکشی دسته‌جمعی در خلیج‌فارس.

 

2- درسی که از نام فیلم می‌گیریم ” ما همه باهم هستیم”

نهنگ‌ها دسته‌جمعی خودکشی می‌کنند!

می‌دانستی تنها نیستی؟ مطمئن باش توی شهری که تویش زندگی می‌کنی، توی دنیا کسانی هستند که مثل تو فکر کنند. مثل تو به زندگی نگاه کنند. از چیزهایی که ساختی خوششان بیاد. حاضر باشند به خاطر محصول یا خدمت تو بهت پول بدن. منظور ما این نیست که بقیه را فراموش کنید، نه هرگز اما برای شروع کسانی که خودشان انگیزه کافی دارند شانس موفقیت شمارا بیشتر می‌کنند.

این‌که محصولات را بر اساس نظرات گروه‌های نمونه از مشتریان طراحی کنید واقعاً سخت است. خیلی وقت‌ها، مردم نمی‌دانند از شما چه می‌خواهند تا زمانی که به آن‌ها آن چیز را نشان ندهید. البته به آن‌هایی که واقعاً محصول را می‌خواهند. آن‌وقت است که معنای موفقیت را لمس می‌کنید. نقل‌قول از: استیو جابز

منشأ این تفکر، برمی‌گردد به هنری فورد، بنیان‌گذار اولین کارخانه صنعت خودروسازی. گفته بود: « اگر از مردم می‌پرسیدم که چه می‌خواهند، می‌گفتند درشکه‌هایی با اسب‌های سریع‌تر». جابز معتقد بود باید محصولات نوآورانه و جدید را بسازید سپس به مردم نشان دهد که چرا آن‌ها (بااینکه خودشان ممکن است ندانند) به چنین محصولی نیاز خواهند داشت.

فراموش نکنید یک طراح موفق به چیزهایی که نساخته است افتخار می‌کند. نوآوری یعنی نه گفتن به همه‌چیز. این استراتژی بازاریابی محصولات نوآورانه است.

طراحی یعنی انتخاب کردن و استیوجابز بهترین انتخاب‌ها را کرده است. برای مثال مدل اولیه آیفون دارای یک دایره قابل کلیک به سبک آی پد بود. شاید همه آن را دوست نداشته باشند، اما بعضی‌ها عاشق آن هستند… اگر همه ما یک هدف مشترک داشته باشیم ” ما همه باهم هستیم”. هنر شما جمع‌کردن همه افراد مثل هم کنار همدیگر است. همه‌کسانی که قصد خودکشی دارند را سوار هواپیمایی کنید که سقوط می‌کند.

 

3- بلدید زندگی بفروشید؟

تلقین بنیان متقاعدسازی است.

یکی از اصلی‌ترین چیزهایی که در فیلم ما همه باهم هستیم می‌بینم سعی و تلاش  است. سعی و تلاش جوانی که بدون این‌که خودش بخواهد سوار پرواز مرگ شده است.که همه مسافران آن قصد خودکشی دارند. وقتی متوجه می‌شود داستان چیست، سعی می‌کند کاپیتان را متقاعد کند که جلوی سقوط را بگیرد. تلاش‌های آن فرد بر اساس تکنیک‌های متقاعدسازی است. از طرفی سعی بر متقاعد کردن کاپیتان پروازی دارد که خودش هم می‌خواهد خودکشی کند، و از طرفی مسافران. دسته‌بندی کردن مسافران، و تلاش برای تلقین باورهای خوب و جایگزین کردن باورهای بد نقش مؤثری در موفقیت و شکست دارد.

فروش باور

بازاریابی انگیزه

قدرت تلقین

اگر به سرسخت‌ترین آدم‌روی زمین یک‌چیز را مدام در موقعیت‌های مختلف تلقین کنید، باور می‌کند. اصلاً محال است که آن را قبول نکند. شاید خودش را به خواب بزند اما مطمئن باشید ته قلبش قلقلک‌های شده است. به نظر شما هیتلر چطور مردم را متقاعد می‌کرد بجنگند؟ تا حالا به روش بازاریابی هیتلر فکر کرده‌اید؟ تلقین‌پذیری یکی از اصلی‌ترین خصوصیت‌های انسان‌هاست. از زمان خلقت شیطان همواره انسان مورد وسوسه و تلقین قرار می‌گرفته است. تلقین‌هایی موجب افزایش موفقیت استارتاپ ها و فروش محصولات می‌شود که در آن به کاربران یک پیشنهاد ملموس ارائه شود. پیشنهاد می‌کنم برای اطلاعات بیشتر مقاله قدرت متقاعدسازی با تلقین را مطالعه کنید. وقتی یک نفر را با خودتان همراه کنید بقیه هم کم‌کم راضی خواهند شد. به نظر شما آن‌یک نفر چه کسی باشد بهتر است؟ کسی که خودش انگیزه کافی دارد؟ یا…

بخش دوم مقاله 7 درس استارتاپی/بازاریابی از فیلم “ما همه با هم هستیم” جدید ترین ساخته کامل تبریزی

این مقاله چقدر مفید بود؟ با کلیک روی ستاره ها رتبه بده تا بدونیم چه مدل مقالاتی بنویسیم...

میانگین امتیاز / 5. تعداد آراء: